• Home
  • Medewerkers
  • Leidinggevenden
  • Over het team
  • Contact
  • Training aanvragen
  • Home
  • Medewerkers
  • Leidinggevenden
  • Over het team
  • Contact
  • Training aanvragen

Het nieuwe beoordelen voor de leidinggevende

​De medewerker maakt het verschil

Haal ook meer inspiratie en rendement uit de beoordelingscyclus

Rolf_Rosenmöller-Training voor leidinggevenden from Studytube on Vimeo.

Onderwerpen van de training

  • Ontdek waarom de traditionele beoordelingscyclus niet langer voldoet
  • Ondersteun de medewerker bij het nemen van de regie in de beoordelingscyclus
  • Focus op het talent van de medewerker
  • Ken de verschillende invalshoeken in het beoordelingsgesprek 
  • Gebruik de kracht van positieve feedback
  • Weet hoe je verrassingen in het beoordelingsgesprek kan voorkomen
  • Ontvang praktische tips voor het inbrengen van de beoordeling
  • Leer omgaan met lastige situaties
  • Maak afspraken over de toekomst
  • Realiseer persoonlijke ontwikkeling aan de hand van videofragmenten webcamopnames

Beschrijving van de training

De kern van 'Het nieuwe beoordelen' en hoe je de medewerker centraal zet

In organisaties ontstaat meer en meer de behoefte om met medewerkers concrete resultaten te behalen, waarbij vrijheid wordt gegeven ‘hoe’ dit wordt gedaan . Daarnaast is het steeds vaker de wens van zowel de organisatie als de medewerkers, dat de medewerker de regie krijgt over het inzichtelijk maken van zijn of haar eigen functioneren en de dialoog die daarbij past. Dat betekent dus een actieve rol voor medewerkers gedurende de gehele beoordelingscyclus. Leidinggevenden richten zich primair op de inzet en ontwikkeling van het talent van hun medewerkers, zijn beschikbaar als coach en zijn zich bewust van de kracht van positieve feedback. Dat alles om onderscheidende resultaten te boeken voor de organisatie, de medewerker en de in- of externe klant.

De meetlat en hoe je tot inspirerende en constructieve doelstellingen komt 

Als ik niet weet naar welke haven ik vaar, waait elke wind uit de goede richting. Een heldere stip op de horizon is essentieel in de start van de beoordelingscyclus en zorgt ervoor dat er door het jaar heen duidelijkheid is welke bijdrage medewerkers leveren en welke rol de leidinggevende daarin speelt. Met zicht op het talent van je medewerker, heldere criteria en duidelijke doelstellingen leg je, met elkaar het fundament voor onderscheidende resultaten en een optimale samenwerking.

Zicht houden op de medewerker en tot een objectieve beoordeling komen

De tijd dat je als leidinggevende continu zicht had op het functioneren van je medewerker en zelf aan het roer van de beoordelingscyclus stond, laten we steeds meer achter ons. Medewerkers zijn vaak minder verbonden met een vaste werkplek en krijgen steeds vaker de regie in handen met betrekking tot het zichtbaar maken van hun eigen bijdrage. Dat vraagt dat je als leidinggevende de medewerker ruimte geeft bronnen in te brengen die input kunnen leveren om tot een objectieve beoordeling te komen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de input van in- of externe klanten, projectleiders en collega’s.

Technieken voor een beoordelingsgesprek en omgaan met lastige situaties

Helaas is het zo dat leidinggevenden gemiddeld 70% van de tijd in het beoordelingsgesprek besteden aan kritische feedback. Het toepassen van de juiste gesprekstechnieken, en zo meer aandacht hebben voor de positieve resultaten van de medewerker, past bij ‘Het nieuwe beoordelen’. Een goede voorbereiding is uiteraard onderdeel van het beoordelingsgesprek, maar toch hebben medewerkers de gave om je te verrassen met de meest uiteenlopende reacties. Het is goed om te weten dat die oneindige reeks lastige reacties terug te voeren is naar 4 categorieën met 4 effectieve reacties.

Het beoordelen scheiden van het formuleren van doelstellingen voor de komende periode

​Op het moment dat er tijdens het beoordelingsgesprek te snel focus ligt op de toekomst en de doelstellingen voor de komende periode, dreigt het gevaar dat de aandacht voor het afgelopen jaar naar de achtergrond verdwijnt. Een aantal criteria zijn van wezenlijk belang om te zorgen dat de afgelopen periode de aandacht krijgt die het verdient zodat de uitkomsten van het gesprek gebruikt kunnen worden als kompas voor de komende periode.

Vraag nu de online training aan of neem contact op

We bespreken graag de mogelijkheden voor jouw bedrijf en maken een voorstel dat past bij jouw specifieke situatie.
Neem contact op
Vraag de training aan